یک کارشناس تاریخ اسلام گفت: وصیت شگفت حضرت فاطمه(س) و نیز موارد دیگر، نشاندهنده بیزاری او از کسانی است که در اسلام انحراف ایجاد کردند، رفتار فاطمه(س) با جریان حاکم، آیندگان را متوجه انحرافها پس از پیامبر(ص) میکند.
شاید بتوان گفت مهمترین مقطع تاریخی مسلمانان، پس از بعثت پیامبر(ص) و هجرت او به مدینه و پارهای از حوادث دوران مبارک حیاتش، ماجراهایی است که بدون درنگ بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد؛ براساس گزارشهای مستند و اطمینانآفرین تاریخی، قرآنی و روایی، پیامبر(ص) در طول 23 سال دوران رسالت، علاوه بر همت و تلاش بیوقفه برای هدایت مردم و تشکیل و استحکام حکومت اسلامی، همواره در فکر دوران پس از مرگ خود بود و برای جلوگیری از انحراف جامعه از بنایی که بنا نهاده بود، کوششهای فراوان کرد؛ بیشک حساسترین مسأله پس از رحلت پیامبر(ص)، مسأله جانشینی پیامبر(ص) بود و پیامبر(ص) به فرمان خداوند امام علی را برای این مقام معرفی کرده است؛ متأسفانه هنوز جنازه پیامبر(ص) بر زمین بود که برخی یاران او در سقیفه بنیساعده گرد آمدند و با پشتسرانداختن توصیهها و تأکیدهای پرشمار او، بر سر جانشینیاش به منازعه و ستیز برخاستند؛ آنها علیرغم انتصاب الهی امام علی(ع) به امامت امت و شایستگیهای بینظیر او در میان یاران پیامبر(ص)، خلیفه اول را برای خلافت برگزیدند؛ مسأله جانشینی پیامبر(ص) و تحلیل حوادث پس از او در امر خلافت و مشروعیت آن همواره جزء برجستهترین مباحث اختلافی میان فرق اسلامی بوده و هر فرقه و مذهبی بسته به مبنایی که پذیرفته، به تثبیت موضع خود و ابطال مواضع دیگران همت گمارده است.
اگرچه امروز و فردا مسلمانان باید با تمسک به مشترکات فراوانی که در اعتقاد و عمل دارند بر وحدت و برادری در میان خود کوشیده و بحثهای اعتقادی را بهانه کینهورزی و خصومت و ستیز قرار ندهند، اما روشن است که این امر ضروری و پسندیده، نافی اهمیت بحثهای کاملاً علمی و منصفانه پیرامون مهمترین مبانی اختلافی مسلمانان نیست؛ به همین منظور با حجتالاسلام محمدرضا فرخی، کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام درباره یکی از مباحث مهم آن قطعه از تاریخ اسلام، یعنی چگونگی مواجهه دخت پیامبر(ص) با خلیفه اول و دوم و خشم او بر بانیان سقیفه بنیساعده گفتوگو کردیم که یکی از شبهات مطرحشده از سوی وهابیان است.
*وهابیان مطرح میکنند تمام روایاتی که در مورد خشمگین شدن فاطمه زهرا از خلیفه اول» وارد شده، از طریق ابن شهاب زهری از عروه بن زبیر و او هم از عایشه نقل کرده است؛ در بیشتر این روایاتها لفظ قال» آمده - نه قالت» - و از این رو معلوم میشود، گوینده این عبارت فهجرته فاطمه فلم تکلمه حتی ماتت»، خود ابنشهاب زهری است، نه عایشه! از این گذشته، اگر فرض کنیم که به علت اختلاف رأی، میان فاطمه و خلیفه اول، در دل فاطمه رنجش و کدورتی پدید آمده است، روایات متعددی در کتابهای فریقین موجود است که به وضوح، بر رفع کدورت و رنجش میان آن بزرگواران دلالت میکند! در خصوص توضیحاتی را ارائه میکنید؟
-برخی از اهلسنت با توجیه گزارش ابن شهاب زهری درباره خشم حضرت فاطمه(س) بر خلیفه اول و دوم، به سبب غصب فدک تلاش میکنند تا چنین وانمود شود که پس از رحلت رسول خدا(ص) هیچ حادثه ناگواری رخ نداده است؛ ولی با بررسی گزارش ابن شهاب روشن میشود که این گزارش نزد اهل سنت صحیح است و وهابیان اگر بخواهند آن را نادیده بگیرند، باید از پذیرش بسیاری از احادیث کتاب صحیح بخاری» دست بردارند!
با نگاهی گذرا به زندگی کوتاه حضرت فاطمه(س) پس از رسول خدا (ص) روشن میشود که خشم حضرت فاطمه(س) بر ابوبکر و دیگر کارگردانان سقیفه، خشمی اساسی است و تنها به موضوع غصب فدک محدود نمیشود؛ بلکه فاطمه(س) نسبت به اعمال دیگر آنها در تضییع حق مسلم امیرمؤمنان علی(ع) و ایجاد انحراف در دین اسلام واکنش جدی نشان داد. منابع اهل سنت به خروش و خشم حضرت فاطمه(س) از دستگاه خلافت پرداختهاند: فریاد حضرت فاطمه(س) بر سر مهاجمان به خانهاش، خروش و خشم بر خلیفه اول هنگام غصب فدک، اظهار بیزاری از سکوت مردم در برابر غصب ولایت علی(ع) در دیدار با ن مدینه، خشم او بر خلیفه اول و دوم در آخرین دیدار، نفرینکردن آنان و جلوگیری از حضور پدیدآورندگان سقیفه در مراسم تشیع جنازه و دفن آن حضرت(س) همه اینها نشاندهنده خروش و بیزاری حضرت فاطمه(س) از کسانی است که به وی و شویش و فرزندانش ستم کرده و در اسلام انحراف ایجاد کردند تا آیندگان در آن بیاندیشند و به سادگی از حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) نگذرند.
با این وجود پیروان مکتب خلفا طول تاریخ همواره کوشیدهاند تا به شیوههای مختلف و با نظریهسازیهای متعدد، اینگونه جلوه دهند که پس از رحلت رسول خدا(ص) هیچ رویداد تلخ، ناگوار و نادرستی اتفاق نیفتاده است. بلکه همه چیز آرام روال طبیعی و منطقی خود را طی کرده و بهترین تصمیم برای حکومت پس از پیامبر(ص) گرفته شده است. آنان به جای تندادن به حقیقتهای تاریخی، به تحریف و توجیه وقایع پرداخته و تلاش میکنند تا آن را به دلخواه خود تفسیر کنند. داستان غصب خلافت، غصب فدک و آزارهایی که بر دخت گرامی پیامبر(ص) رفته است، داستانی نیست که به سادگی بتوان آن را نادیده انگاشت و از آن عبور کرد.
آنچه به عنوان شبهه از زبان وهابیان نقل کردید با اشکالات متعدد مواجه است:
- اجتهاد در برابر نص
اینان میخواهند با تمسک به آیات قرآن و دلایل به ظاهر عقلی، اصل گزارش تاریخی غضب حضرت فاطمه(س) بر خلیفه اول را توجیه و تأویل کنند. جالب این است که عالمان سنی در گذشته چنین کار خطایی را مرتکب نشدهاند.
- بررسی نکردن همه گزارشها
در برخی گزارشها درباره ماجرای فدک، کلمه قال» ندارد تا گفته شود ابن شهاب آن را دستکاری و تفسیر کرده است. عبارتهای گوناگونی در این خصوص وجود دارد که به برخی از آن اشاره میکنیم:
فغضبت فاطمه بنت رسول الله(ص) فهجرت ابابکر فلم تزل مهاجرته حتى توفیت».
فغضبت فاطمه(س) فهجرت ابابکر فلم تزل مهاجرته حتی توفیت».
فغضبت فاطمه رضی الله عنها و هجرته فلم تکلمه حتى ماتت فدفنها علی رضی الله عنه لیلا و لم یؤذن بها أبابکر».
فوجدت فاطمه على أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت».
فغضبت و هجرت أبا بکر حتّى توفّیت».
در همه این عبارتها صراحتی انکارناپذیر وجود دارد که خشم فاطمه بر خلیفه اول را از آغاز ماجرا تا شهادت آن بانو اثبات میکند.
- رعایت انصاف راجع به اصل گزارش
پرسش مهم دیگر این است که ابن شهاب زهری، فقیه مقبول همه اهل سنت- چه انگیزهای برای اضافه کردن یا تفسیر کردن در گزارش داشته است؟
از این گذشته برخورد اهل سنت با روایات ابن شهاب و از جمله همین گزارش همواره چگونه بوده است؟ اگر بخواهند از روایتهای ابن شهاب و تفسیرهایش دست بردارند، باید از روایتهای فراوانی در صحیح بخاری دست بردارند؛ در حالی که بخاری خود روایتهای ثبتشده در کتابش را صحیح میداند و اهلسنت هم کتاب او را از صحیحترین کتابهای پس از قرآن معرفی میکنند!
بنابراین از روایت جعلی مطرحشده درباره رضایت کامل فاطمه(س) از شیخین معلوم میشود که جریان حاکم حق حضرت فاطمه(س) غصب کرده و آن حضرت(س) را به خشم آورده است، وگرنه رضایت در هنگام مرگ چه معنایی داشت. بنابراین قائلان حدیث جعلی رضایت از شیخین، با طرح این روایت به واقعیت خشم فاطمه اعتراف کردهاند.
یمانی و یمن - قسمت اول (باز نشر)
فاطمه ,ص ,س ,پیامبر ,حضرت ,پس ,فاطمه س ,پیامبر ص ,پس از ,حضرت فاطمه ,است که ,توفیت» فغضبت فاطمه ,مسأله جانشینی پیامبر ,اسلام انحراف ایجاد
درباره این سایت